Motorkerékpárok tavaszi felkészítése: ezekre is gondoltál?

Holnap hivatalosan is beköszönt a tavasz, és bár a hőmérő higanyszála még nem közelít az áhított húszas jelzés felé, érdemes már most elkezdeni a motor átnézését. Ebben segítünk rövid összefoglalónkkal.
Elengedhetetlen az alapos mosás, hiszen a koszos vagy csak porlepte motoron nehezebb észrevenni az apróbb hibákat! Mi a Daisy zsírtalanítóját használjuk, ami bizonyított már a versenysportban is – nem véletlen, hogy a MotoGP-szerelők is előszeretettel alkalmazzák a terméket
Kezdésként takarítsd le a gépet, hogy a szabadon álló alkatrészekre (pl. kipufogóleömlő) ne égjen rá a por! Egyébként is könnyebb dolgod lesz így, hiszen az apró hiányosságok, mint például az abroncsok repedezett szelepházai, sérült szívócsonkok vagy megtört kábelek gyorsabban észrevehetőek, ha valóban tiszta a géped. Ha ránézésre semmi gond, jöhet az elektromos rendszer átvizsgálása, élen az akksival, hogy a telep túlélte-e a hosszú kényszerpihenőt. Amennyiben lendületesen tekeri az önindítód a főtengelyt, jöhet a további elektromos eszközök átvizsgálása (lámpák, irányjelzők, kürt stb.), s amíg melegszik a vas, érdemes ránézned, hogy megfelelő-e a nyomás az ősszel felfújt abroncsokban.
Amit mindenki elfelejt a tavaszi szerviz során…
Mivel kifejezetten ritkán van rá szükség, néhányan megfeledkeznek róla, hogy nem csak a motorolajat kell rendszeres időközönként cserélni. Ilyen például a futóműben, vagyis az első villában és a központi rugóstagban található olaj – ezt általában 4-5 évente és/vagy 30-35 ezer kilométerenként kell megtenned.
Ügyelj az olyan karbantartásokra, melyeket csak többévente ír elő a gyártó (pl. fékfolyadék, teleszkópolaj stb.), mert ezekről általában könnyebben megfeledkeznek a tulajdonosok!
Szintén ritkán, jellemzően 3-4 évente van szükség a hűtőfolyadék cseréjére, hogy megőrizze hűtőképességét, egyben megfelelően kenje a vízpumpát, ugyanis ez is feladata a fagyállónak. Ennél sűrűbben, rendszerint kétévente kell fékfolyadékot cserélned, cseréltetned, hogy nyáron, a legdurvább hágók lejtőin se forrjon fel a kiöregedett, magasabb nedvességtartalmú folyadék. Indulás előtt még vizsgáld át a láncot is, és ha koszos, akkor alaposan tisztítsd le a lánckerekekkel együtt, majd fújd be láncspray-vel, és már indulhatsz is, de nem motorozni, hanem öltözni. Ugyanis a felszerelésed ugyanígy átnézésre szorul: vizsgáld meg a varrásokat, protektorokat, a sisak szíját, plexijét, hogy semmi ne zavarjon az első tavaszi túrán!
Fontos, hogy akkor is cserélj motorolajat, ha még nem érte el a 6000 kilométeres futásteljesítményt, de már legalább egy éve van a motorban!
Talán mondanunk sem kell, de legalább ilyen fontos, hogy magadat is formába hozd a téli pihenő után: hosszú még a szezon, tehát légy a szokottnál is óvatosabb, kezdd pár bemelegítő gurulással vagy „bemotorozós” tréninggel a tavaszt, hogy még magabiztosabban irányíthasd a motort!