Hideget, de milyen áron? - a klímaberendezés működése

Az idei nyár már áprilisban megmutatta magát, harminc fok feletti kánikulával kényeztetve a strandolókat. A hirtelen jött meleg persze sok autóst meglepett, akik az első forró délutánon szembesültek vele, hogy hiába nyomkodják az AC feliratú gombot, csak nem hűl az autó utastere. Lássuk, mi a teendő ilyenkor!
Viszonylag egyszerű, hat-nyolc fontosabb alkatrészből álló rendszer felel a kocsi hűtéséért, legfontosabb eleme a klímakompresszor, mely a 134a jelű gáztöltetet keringeti. Ez a teljesen zárt rendszer – a motor teljesítményétől függően – akár 6-8 fokos hideg levegő „előállítására” alkalmas, ami a pollenszűrőn keresztül jut az utastérbe.
Mitől válik hideggé?
A hűtés tulajdonképpen a fent említett klímagáz folyamatos cseppfolyósítása és elpárologtatása révén valósul meg. Természetesen a fizika törvényeit nem írhatjuk felül, azaz a légkondicionáló működtetése mindig komoly hőleadással jár, tehát még jobban felmelegítjük a környezetünket, hogy a kocsiban kellemesen hűvös legyen. Mindez hogyan működik? Nos, a kompresszor nyomása révén egyre forróbb lesz a gáztöltet, majd amikor ez a klímahűtőben – másnéven kondenzátorban - jelentősen lehűl, újra cseppfolyóssá válik. Hogy ismét gáz halmazállapotú legyen, hőt von el, mégpedig az autó belteréből, majd a felforrósodott gáz megint a kondenzátorba kerül, és így tovább. Rém egyszerűen hangzik, s valóban nem bonyolult a működése, ám elég egy apró hiba, és máris hiába kapcsoljuk be a klímát, csak nem érkezik a hűsítő fuvallat.
Hevítés, párologtatás, majd újra visszahűtés cseppfolyós halmazállapotra – ez zajlik az autó légkondicionálójában
A leggyakoribb hiba a tömítetlenségből fakadó nyomásveszteség, ekkor a már említett, 134a jelű hűtőközeg eredeti, személyautóknál 500-600, kisbuszokban 1000-1500 grammos mennyisége jelentősen csökken, ezért hasztalan dolgozik a kompresszor, a hűtés hatásfoka nagymértékben csökken. Hasonló tünetekkel jár az eltömődött pollenszűrő is, mivel hiába a jéghideg levegő, ha szinte áthatolhatatlan akadály állja útját. Ez utóbbi hiba egyébként más veszélyeket is rejt, hiszen túlmelegedhet az utastér szellőzését biztosító ventilátor motorja, melynek javítása – munkadíj nélkül is – legalább 30-40 ezer forintba kerül.
Nem csak a klímán múlik...
Persze nem csak akkor érdemes szervizeltetni a légkondicionálót, ha valamilyen konkrét hibát észlelünk, ugyanis a problémák jelentős része alattomosan, szinte észrevétlenül jelentkezik. Ilyen például a penész és egyéb gombafajták megtelepedése a rendszerben, mely magától értetődően egészségügyi kockázatokat rejt, és allergiás reakciókat okozhat. Itt érdemes megjegyezni, hogy az úgynevezett legionellát, azaz légiósbetegséget is gyakran kapcsolatba hozzák a kocsik elhanyagolt szellőzőrendszerével, de a kórt okozó baktérium, a L. pneumophila a valóságban inkább a rendkívül párás, meleg levegőjű épületekben van jelen, szóval sokkal könnyebben elkaphatjuk egy elhanyagolt fürdőben, mint bármelyik autóban.
Az eltömődött pollenszűrő számos kockázatot rejt: csökken a hűtés hatékonysága, nő az autó fogyasztása, illetve a filteren megtelepedő gombák károsak az egészségre
Ha szeretnénk, hogy a légkondicionáló továbbra is prímán működjön, legalább évente egyszer ellenőriztessük a rendszert, és cseréltessünk pollenszűrőt. Az átvizsgálást és a karbantartást is elvégeztethetjük az RS Oil Kft.-nél, ahol egy helyen megtalálunk mindent a kiváló minőségű pollenszűrőtől a professzionális, ózonos klímatisztításig, hogy a nyári melegben nyugodtan indulhassunk útnak az autóval.